Vuoden 1918 kokemukset auttavat näkemään nykyajan sisällissotien kauhut – Syyriaa, Etelä-Sudania ja Jemeniä ei saa unohtaa

Tänä keväänä muistetaan eri tavoin sadan vuoden takaisia tapahtumia. Juuri itsenäistynyt Suomi ajautui aseelliseen sisäiseen taisteluun keväällä 1918. Varsinaisten taistelujen aika oli lyhyt ja suurin osa sodan kuolonuhreista syntyi  hirveissä oloissa vankileireillä ja kenttäoikeuksien teloituksissa.

Tänä päivänä osaamme arvioida historiaamme ja tiedämme enemmän sekä kotoisista että ulkoisista syistä, jotka johtivat sisällisssotaan. Köyhyys ja osattomuus sai osan ihmisistä uskomaan jopa aseelliseen taisteluun.

Suomen omien kokemusten arvioiminen ja sodan syiden ja seurausten esittäminen tutkimusten ja taiteen keinoin on tärkeää näinkin pitkän ajan jälkeen. Monista asioista on vaiettu pitkään. Samassa yhteydessä valottuu myös kirkon ja sen henkilöiden toiminta tuona aikana. Tänä päivänä tiedämme, että kirkon tulee olla yhdistävä, ei erottava tekijä yhteiskunnassa.

Oman historian kokemusten pitää auttaa meitä  näkemään nykypäivän sotien kauhut. Sisällissotaa käydään nyt joka päivä Syyriassa, Etelä – Sudanissa ja Jemenissä. Lapset ja perheet kärsivät  ja miljoonat ovat joutuneet pakenemaan taisteluja naapurimaihin tai hakemaan suojaa kauempaa.

Paras tapa osoittaa ymmärryksemme oman historian opetuksista on tukea rauhanrakentamista maailman konflikteissa. Oma esimerkkimme kertoo, että sisällissodasta voi nousta ja rakentaa hyvinvointia. Muissakin maissa se on tehtävä itse, mutta tukemme ja kokemuksemme naisten aseman parantamisen ja koulutuksen merkityksestä tasa-arvon mahdollistajana on arvokasta ja sitä on käytettävä myös kriisien ennaltaehkäisyyn.

Oulussa 14.4.2018
Kristillisten sosialidemokraattien liitto ry

Kristilliset sosialidemokraatit ry kokoontui kevätkokoukseen Ouluun 14.-15.4.2018. Kokouksen yhteydessä pidettiin seminaari aiheesta Sata vuotta – osallisuus, sovinto. https://kristillinensdpliitto.fi/